Toolkit - Bedrijven

Help als bedrijf ook mee de campagne te versterken

Als iedereen #medestander wordt kunnen we samen geweld tegen vrouwen en meisjes de wereld uithelpen. We nodigen alle bedrijven uit om de campagne te versterken, tijdens de 16 Dagen van Actie van 25 november tot 10 december!

Waarom meedoen als bedrijf?

  • Geweld tegen vrouwen en meisjes is een wereldwijd probleem, ook in Nederland. Ieder bedrijf kan helpen dit geweld te bestrijden, door bewustwording te creëren onder werknemers, klanten en relaties en steun te bieden waar nodig.
  • 61% van de werkende vrouwen heeft seksuele intimidatie op de werkvloer meegemaakt, en 30% een vorm van fysiek grensoverschrijdend gedrag. Door deel te nemen aan de campagne kan een bedrijf duidelijk maken dat dit onacceptabel is en een gesprek over grensoverschrijdend gedrag op gang brengen.
  • 1 op de 5 vrouwen maakt partnergeweld mee. Zeker bij grotere bedrijven is de kans dus groot dat een deel van de vrouwelijke werknemers survivor is, of op dit moment in een geweldssituatie leeft. Geweld tegen vrouwen en meisjes bespreekbaar maken kan een belangrijke steun zijn voor hen om hulp te zoeken.
  • Hetzelfde geldt voor consumenten of klanten; er is een grote kans dat velen van hen geweld meemaken of hebben meegemaakt. Als bedrijf kun je jouw klanten helpen, bijvoorbeeld door informatie over meldpunten te verspreiden.

Wil je als bedrijf meedoen?

Kijk hieronder voor ideeën, en mail ons wat jullie plannen zijn! Dan zetten we ook jullie op de kaart.

Licht een gebouw oranje uit

De traditionele manier van deelname aan Orange the World is door het uitlichten van een gebouw, fontein, brug, standbeeld of ander object in oranje. Dit kan op verschillende manieren. Als led-verlichting aanwezig is, kan dit meestal gemakkelijk in een andere kleur gezet worden. Is dat er niet, dan zijn er een aantal goedkopere opties, zoals oranje filters voor bestaande verlichting plaatsen of een pand van binnenuit oranje verlichten door oranje lampen in te draaien. Een mooiere maar duurdere optie is om een professioneel verlichtingsbedrijf in te schakelen, waarvan er diverse zijn in Nederland.

Bekijk hier enkele objecten van 2021.

Hang de Orange the World vlag uit

Met de Orange the World vlag kun je laten zien dat jij meedoet aan de strijd tegen geweld tegen vrouwen. De vlag kan een alternatief zijn voor uitlichting, maar ook gebruikt worden als versterking van de boodschap. Inmiddels wapperen er honderden vlaggen op gemeentehuizen, bedrijfspanden, ziekenhuizen, scholen, en allerhande andere gebouwen en plekken.

De Orange the World vlag is in diverse formaten te bestellen bij Stuntvlaggen. Met de aankoop van een vlag steun je ook het Trust Fund to End Violence against Women om geweld tegen vrouwen en meisjes te voorkomen en stoppen.

Hang #medestander posters op

Dit jaar is de slogan van de campagne in Nederland ‘Ik ben #medestander. Jij ook?’ Het doel is om zoveel mogelijk mensen te betrekken bij het voorkomen en bestrijden van geweld tegen vrouwen en meisjes. Met de #medestanderposters kun je helpen om alle inwoners van ons land op te roepen de #Medestander Pledge te ondertekenen en te doen wat zij kunnen om de strijd tegen geweld te ondersteunen. De posters kunnen geprint of gedrukt worden om op te hangen op zichtbare plekken.

Standaardposters

Download in PDF
Download in JPG
Download in PDF
Download in JPG
Download in PDF
Download in JPG
Download in PDF
Download in JPG

Posters van influencers

Olcay Gulsen Ruud de Wild Tatjana Maul
Download in PDF Download in PDF Download in PDF

Posters op maat

Wil je een eigen poster? Dat kan! Voor €50 kan UN Women Nederland een poster op maat maken, met jouw foto. Vele burgemeesters, wethouders, CEOs en sporthelden hebben hier al gebruik van gemaakt. Mail dan een portretfoto in hoge resolutie met voldoende ruimte aan de boven- en onderkant naar
UN Women Nederland.

Draag de Orange Pin

Draag de Orange Pin in de 16 Dagen van Actie tegen geweld tegen vrouwen

Een hand opgestoken in een stop teken is hét symbool voor Orange the World. Iedereen die in november of december een donatie doet van 10 euro of meer krijgt een Orange Pin thuisgestuurd, om te laten zien dat zij de strijd tegen geweld tegen vrouwen en meisjes steunen. Via het donatieformulier kun je heel makkelijk een eenmalige donatie doen. Met 10 euro kan al één vrouw of man bereikt worden om geweld te voorkomen of te stoppen Wil je meer doen? Word dan maandelijks donateur, en steun daarmee alle projecten van UN Women voor gendergelijkheid en vrouwenrechten.

Het perfecte Sinterklaas of kerstgeschenk!

De Orange Pin is ook het perfecte cadeautje voor Sinterklaas of kerst. Daarmee geef je niet alleen iets moois aan vrienden, familie, collega’s of werknemers, maar help je ook vrouwen en meisjes over de hele wereld. Bedrijven, gemeenten, provincies en andere organisaties kunnen de pin in grotere hoeveelheden bestellen als zij een donatie doen voor het Trust Fund to End Violence against Women. Neem voor een afspraak op maat contact op met UN Women Nederland.

Post op sociale media

Tijdens de campagne is #OrangetheWorldNL al een aantal jaren trending. Door ook met deze hashtag te posten op sociale media kun je helpen het bereik van de campagne te vergroten. Dit jaar komt er ook een sociale media filter, waarmee iedereen zich tot #medestander kan verklaren en vrienden en volgers kan oproepen dat ook te worden. Meer informatie volgt begin november.

Deel Tony’s Chocolonely repen uit

Ook dit jaar zijn de speciale Tony’s Chocolonely repen weer verkrijgbaar! Speciaal voor de campagne heeft Tony’s Chocolonely een limited edition chocoladereep met Orange the World wikkel geproduceerd. De gedachte achter de reep is “1 reep = 1 gesprek = 1 stap dichter bij een einde aan geweld tegen vrouwen”. De reep kan samen opgegeten worden, en een gesprek losmaken over wat je kunt doen om geweld tegen vrouwen en meisjes te stoppen. Zo doorbreken we het taboe op praten over het onderwerp en worden mensen aan het denken gezet.

De repen zijn per doos van 15 stuks te koop, één reep kost €3,20. Ze zijn ook het perfecte cadeautje of bedankje voor klanten, relaties, werknemers of familie en vrienden rond de feestdagen. Bestellen kan met een mail naar UN Women NL, met vermelding van het aantal gewenste repen.

Vraag alle ambtenaren #medestander te worden

De #Medestander Pledge daagt iedereen uit na te denken over wat zij zelf kunnen doen om geweld tegen vrouwen en meisjes te voorkomen. Mensen die de Pledge ondertekenen kunnen op de vijf punten klikken, en krijgen dan meer uitleg en doorverwijzingen om verder te lezen. Ook krijgen zij de #Medestander nieuwsbrief met allerlei praktische tips. Door het ondertekenen van de Pledge kunnen medewerkers aan het denken worden gezet, en kan er een gesprek loskomen over geweld tegen vrouwen, waarmee het taboe doorbroken wordt.

Deel de Orange Pin uit aan medewerkers

Een aantal bedrijven, met name in de retail, heeft in de afgelopen jaren de Orange Pin uitgedeeld aan medewerkers om te dragen tijdens de campagneperiode. Een paar van deze bedrijven rapporteerden terug dat dit ertoe leidde dat medewerkers die geweld hebben meegemaakt daar voor het eerst over durfden te vertellen op hun werk. Eén van hen bleek slachtoffer te zijn van stalking, en door deze actie kon het bedrijf haar bescherming bieden en steunen bij het melden. Wil je Orange Pins in een grotere oplage bestellen? Stuur een mail naar UN Women NL.

Steun of match een benefietactie van medewerkers

Tijdens de Orange the World campagne wordt ook ingezameld voor het Trust Fund to End Violence against Women; het enige wereldwijde fonds dat actief is in 100 landen. In voorgaande jaren heeft personeel van een aantal bedrijven, waaronder Phillips, zelf inzamelings- of benefietacties georganiseerd, met ondersteuning van het bedrijf. In sommige gevallen wordt ook de inzameling van het personeel gematcht door het bedrijf. Willen jullie een dergelijke actie organiseren? Laat het ons weten!

Bied hulp aan medewerkers die geweld meemaken

Met name grotere bedrijven kunnen er zeker van zijn dat er onder hun medewerkers ook vrouwen zijn die geweld hebben meegemaakt, of nu in een geweldssituatie zitten. Het bedrijf kan actief medewerkers uitnodigen om dit in vertrouwen te melden en te kijken hoe het bedrijf hen kan ondersteunen. Vodafone heeft als HeForShe Champion samen met UN Women een toolkit ontwikkeld om dit te doen voor al hun 90.000 medewerkers wereldwijd. Deze toolkit is hier te vinden.

Schenk een deel van de omzet tijdens de campagne aan UN Women

Afgelopen jaar heeft Flawser, het moederbedrijf van Olcay Gülsen Beauty, de volledige omzet van twee dagen tijdens de Orange the World campagne aan het Trust Fund to End Violence against Women geschonken. In het komende jaar zal Flawser daarnaast een nieuwe duo-lipstick uitbrengen in het teken van de campagne, waarvan alle opbrengsten gedurende het hele jaar voor het bestrijden van geweld zijn bestemd. Ook de speciale chocoladereep van Tony’s Chocolonely is niet alleen een instrument om het taboe op praten over geweld te doorbreken, maar wordt ook ingezet voor inzameling; de winst over de repen gaat volledig naar het Trust Fund to End Violence against Women. Heb jij ook een product dat je voor de campagne wilt inzetten? Laat het ons weten!

Bied hulp aan klanten die geweld meemaken

Voor vrouwen en meisjes die geweld meemaken onder de groep klanten van met name retail bedrijven, kunnen de mogelijkheden tot melden en het vinden van hulp onder de aandacht worden gebracht. Bijvoorbeeld door het promoten van de website www.geweldtegenvrouwenmelden.nl met een flyer die meegenomen kan worden, of door deze website op een product op te nemen.

Onderteken de Women’s Empowerment Principles

Het helpen voorkomen en bestrijden van geweld tegen vrouwen en meisjes is integraal onderdeel van de zeven uitgangspunten van de Women’s Empowerment Principles (WEPs). Ieder bedrijf kan de WEPs ondertekenen en zich zo aansluiten bij een wereldwijd netwerk van inmiddels bijna 7.000 bedrijven die zich willen inzetten voor gendergelijkheid.

Neem deel aan het HeForShe SDG Business Solutions Programma

Geweld tegen vrouwen en meisjes bestrijden is ook één van de Sustainable Development Goals (SDGs). In het HeForShe SDG Business Solutions Programma van UN Women Nederland krijgen bedrijven de kans om, net als Vodafone in het voorbeeld hierboven, hun specifieke expertise in te zetten om de SDGs dichterbij te brengen, onder begeleiding van nationale en internationale experts uit het bedrijfsleven, overheden en maatschappelijk middenveld. Wil jouw bedrijf ook bijdragen aan het behalen van de SDGs, door in jullie branche het verschil te maken voor vrouwen en meisjes? Laat het ons weten, dan sturen we je snel meer informatie!

Heb je vragen over de Toolkit Bedrijven?

Mail ons dan!

Doneer nu, en steun vrouwen en meisjes wereldwijd!

Doneer